Широка лінійка салатів у ФГ на Київщині

Мультикультурне фермерське господарство на Київщині протягом трьох років вирощує широку лінійку салатів компанії Рійк Цваан. А власник - Володимир Фармагей - бачить цікавий потенціал у розвитку цього напрямку. Про переваги вирощування салату, тренди серед споживачів та попит під час війни, ми поговорили у рамках проєкту «Разом до Перемоги!».

Володимире, Ви агроном з досвідом, але з чого розпочали свою справу?

- Почали ми 9 років тому. Самостійно збудували плівкові теплиці з дерев’яним каркасом площею 1600 м2. Перший досвід вирощування був з томатами, огірками та перцем, але не знайшовши фінансової можливості масштабуватись в теплицях, вирішили перейти на польові культури, позаяк це значно більші обсяги виробництва.

З часом знайшли інвестора, який долучився до справи, і встановили 0,7 га теплиць. А три роки тому спробували вирощувати салати: у відкритому ґрунті та в теплицях під зиму. На превеликий жаль, невдалих спроб було багато, однак ми отримали цінний досвід.

Цього року ми виділили під салати чотири неопалювальні теплиці площею 2 000 м2 і на 2/3 з них зробили затінення - накрили затіняючими сітками для зниження температури в спекотні періоди.  

Чому одним із сегментів обрали салати?

- Ми розуміли, що салат - це швидка ротаційна культура, вирощування якої дає змогу балансувати та покривати можливі фінансові ризики інших культур, що надзвичайно важливо в мультикультурному господарстві. До того ж, велика перевага салату – це можливість створення постійного конвеєру продукції.

На початкову етапі нас, також, цікавила холодостійкість культури, але з часом зрозуміли, якщо немає довгого світлового дня, то вирощувати салати аж до новорічних без штучного освітлення буде неможливо.

І якщо ще 3-5 років тому салат був екзотикою й споживачі не прагнули купувати його зимою, то в теперішній час - це вже цілорічна культура.

Які сорти салатів компанії «Рійк Цваан» Ви вирощуєте у себе в господарстві?

- Наше господарство враховує уподобання споживачів, тому сьогодні асортимент складається переважно з салатів типів лолло россо, лолло біондо, ромен і айсберг.

Серед салату типу лолло біондо раніше ми вирощували Локарно RZ та Левістро RZ, а цього року зупинились на Алепо RZ. Цей сорт має гарну структуру і показав непоганий результат. Вирощуємо Кармесі RZ (салат типу лолло россо), в першій культурозміні отримали дуже гарний насичений бордовий колір. Ромен для себе обрали Клаудіус RZ, який нам рекомендував представник компанії, результатом задоволені, бо він утворює головку правильної форми. Зараз проводимо збирання айсбергів Мерлінас RZ та Діамантінас RZ. Також останнім часом зауважили позитивну динаміку продажів продукції листового айсбергу Лалік RZ.

Звичайно були спроби інтегрувати й інші цікаві сортотипи салату в культуру споживання населення: маслянисті, дуболисті, фрізе. Велику надію покладали на Клі RZ Salanova®, але в цьому році достатнього попиту на ринку  на цей сортотип немає. Хоча, звичайно, війна теж вносить свої корективи.

В цілому, для нас важливо, щоб сорт був оригінальним та дивував споживача, тому ми досить часто експериментуємо з асортиментом. Сподіваємось, що культура споживання салатів в Україні буде й надалі розвиватись.

Які моменти слід врахувати початківцям, які тільки планують розпочати вирощування салатів?

- Ринок «перегрітий» постійно. З одного боку відсутній гарний асортимент, а з іншого – усього в надлишку й величезні об'єми продукції викидаються. Тому, якщо початківець захоче зайти на цей ринок, я б радив починати з маленьких об'ємів та висаджувати у максимально ранні терміни. І спробувати у цей період зайти на ринок, зрозуміти його.

Слід також враховувати фактор досяжності до каналів збуту, а також можливий обсяг продукції.

Для нашого господарства великим обмежуючим фактором у розвитку цього напрямку становить мийка салатів та підготовка його до продажу, але ми працюємо над вирішенням цього питання.

Війна та нові виклики

Яка ситуація з аграрною галуззю наразі у Київській області?

- У зв’язку з війною бачу дуже сильне падіння ринку, позаяк більшість споживачів виїхала, також зменшилась купівельна спроможність людей, тож, звісно, ми спостерігаємо спрощення споживчого кошика по овочах, покупці здебільшого орієнтуються лише на базовий набір продуктів.

Також цього року багато овочівників не ризикнули зайти у «довгі» культури і почали вирощувати салати. А це, в свою чергу, призвело до перевиробництва продукції.

З якими труднощами довелося зіткнутися після початку війни? Як вирішували питання з логістикою?

- Наше господарство розташоване на півдні Київської області і, фактично, в овочівництві у нас мало конкуренції, тому що це не традиційний регіон для таких культур.

Цього року можемо говорити про обвал ціни на салати, хоча першу партію у квітні ми продавали по 100 грн/кг.

Відносно логістики. Ми знаходимось досить близько до ринків збуту: до Києва - 150 км, до Білої Церкви – 65 км. Звісно, були проблеми з пальним у квітні-травні, але ці труднощі зачепили всіх.

Чи плануєте масштабувати бізнес?

- Так, ми планували розширення цього року, але, поки що, призупинили цей процес.

Сьогодні наша мета – це збільшення виходу товарної продукції: підвищення урожайності та якості. Також плануємо розробити власне пакування.

А вже потім, у разі потреби, будемо масштабуватись.

Дякуємо за розмову!